lördag 28 september 2013

Ananaspaj

Det här är en riktig klassiker! Jag använder ofta hallon istället och det är lika fantastiskt gott! Den här pajen behöver man egentligen inte något tillbehör till men jag kan försäkra att vaniljvisp, vaniljsås eller vaniljglass slinker ner plättlätt tillsammans med pajen! Här använde jag färsk ananas och det var förstås  godare än dito på burk. Snabbfixad är den också så får du oväntade gäster är den snabb att röra ihop!


Ananaspaj

Pajdeg:
150 gram smält smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Blanda samman de torra ingredienserna, tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en deg och tryck ut i en pajform. 

Fyllning: 
1 burk ananas (krossad eller i ringar, valfritt, men häll av spadet)
2 dl creme fraiche
1 ägg 
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Fördela ananasen på den ogräddade pajbotten. Rör ihop övriga ingredienser till fyllningen och häll över ananasen. Grädda i 200 grader ca 20-30 minuter. Pajkanten bränns lätt så sätt gärna små remsor aluminiumfolie över själva kanten under gräddningen. (Det glömde jag när jag bakade - som synes...)

Ät pajen ljummen eller kall! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar