söndag 16 december 2012

Kanel-löv

Här kommer julkakan som inte kan förbigås, det blir ju liksom ingen riktig jul utan den. I det här fallet kanel-löv. Kan ju för all del bli hjärtan eller vad som helst också, beror ju förstås på ens egen fantasi och tillgången till kakmått. Jag vill ha löv för det tycker jag om! Det här är dessutom en kaka som man inte kan misslyckas med och om man tycker att degar är knepiga att kavla ska man testa denna, går superlätt!




Receptet kommer från en uråldrig bok som heter just Julboken och som jag fick i julklapp 1986 (japp, uråldrig var den...) av min mamma. Där heter den kanelstjärnor i receptet som kommer här:

ca 60 st.

200 g smör
1 dl socker
2 dl grädde
1 tsk hjorthornssalt
ca 7 dl vetemjöl

Pensling: 1 ägg

Garnering: Malen kanel och socker blandat

Rör rumsvarmt smör och socker. Tillsätt grädden och hjorthornssaltet. Arbeta i nästan allt mjölet, degen ska vara ganska fast. Låt stå kallt en stund.

Kavla ut degen rätt tunt och ta ut kakor med valfritt mått. Pensla med uppvispat ägg och vänd dem i en blandning av socker och kanel. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i 200 graders ugnsvärme ca 5 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar