lördag 23 februari 2013

Hamburgerbröd




14-16 st. Hamburgerbröd

3 dl mjölk
2 dl vatten
25 g jäst
2 tsk salt
2 msk strösocker
12-13 dl vetemjöl

Pensling och garnering: Ägg och sesamfrön.

Gör så här:
1. Blanda mjölk och vatten. Värm vätskan till 37 grader. Smula jästen i en degbunke och häll lite av vätskan över jästen och rör om tills den är upplöst. Häll över resten av degvätskan och tillsätt salt, socker och så mkt vetemjöl att det blir en smidig deg som inte kladdar. Låt degen jäsa under bakduk i 30 min.

2. Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar, rulla ut längder och skär dem i 7-8 bitar. Rulla till runda bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

3. När bröden har jäst i ca 15 min lägger du ett bakplåtspapper över bullarna, placerar en bakplåt ovanpå och trycker till. Då blir bullarna lite platta och jämnrunda. Ta bort den övre plåten och bakplåtspapperet och låt jäsa 30 min till. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Pensla med ägg och strö över sesamfrön.

5. Grädda bröden mitt i ugnen tills de fått fin färg ca 6-8 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar