söndag 3 mars 2013

Minisemlor

Så här blev mina minisemlor som jag serverade på gårdagens kalas! Och så otroligt goda, det bästa är ju att man kan äta några stycken utan att få ett endaste dåligt samvete! Ursprungsreceptet är hämtat från Hembakat - min ENDA måste-ha-tidning! Men jag har modifierat det lite så att det passar mig bättre! 

40 st (då blir de riktigt små)

Deg:
75 g smör
2 ½ dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl strösocker
1 krm salt
1 ägg
½ msk kardemumma 
1 ½ tsk bakpulver
7-8 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g riven mandelmassa
ca 3/4 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
ca 3-4 dl vispgrädde, hårt vispad

Pensling och garnering: 
1 ägg
florsocker

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, tillsätt socker, salt, kardemumma och ägget. Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt.Häll i smör- och mjölkblandningen i bunken. Tillsätt bakpulver och det mesta av mjölet, arbeta degen ordentligt, helst i maskin. Låt jäsa i ca 40 min under bakduk. 

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den först i 4 delar och därefter varje del i 10 delar och forma till små bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8-10  minuter

Låt bullarna kallna på galler under bakduk. Skär av locken på bullarna, stansa med fördel ut valfri form med ett litet pepparkaksmått - jag tog en stjärna. 

Blanda mandelmassan, mjölken och vaniljsockret till fyllningen och lägg på en tesked på varje bulle. Spritsa sedan grädden över och lägg på ett lock. Pudra över rejält med florsocker. Servera! Mmmmums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar