måndag 4 mars 2013

Morotskaka i långpanna!


Det här receptet har jag fått av min kusin J men jag har gjort om det lite så kakan är mer kryddig! Den serverades också på kalaset och är min totala favorit. Jag skulle lätt kunna gå på morotskake-diet om det fanns nån sån!


6 dl rapsolja
8 ägg
8 dl socker
8 dl mjöl
4 tsk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk kardemumma
4 tsk bakpulver
2 tsk salt
12 dl finrivna morötter

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa olja, ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda mjöl, kryddor, bakpulver och salt. Sikta mer det i smeten.
Rör om och rör till sist ner morötterna.
Grädda i smord långpanne-plåt ca 50 minuter i 175 grader.
Låt svalna.

Glasyr:
200g (ett paket) philadelphiaost
125 g rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
Rivet skal av 1 lime
8 dl florsocker

Blanda alla ingredienser till en smidig smet och bred på den kalla kakan. Skär önskat antal bitar med vass kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar