onsdag 10 juli 2013

Tomatsås till pizza!

Vissa dagar är pizza-dagar! Allra godast är hemlagad pizza tycker jag. Jag brukar göra den  över en hel plåt men så kanske jag har olika ingredienser i de olika hörnen... för att det ska passa alla smaker. På den här har jag bara skinka och ost över tomatsåsen. Men annars är ju räkor, ananas, färska champinjoner och musslor gott också.


När jag gör pizzasås så börjar jag med den innan jag gör degen så att den får stå och puttra riktigt länge. Man kan ju för all del göra den tidigare också.

Du behöver:
1 gul lök
2 vitlökslkyftor
2 msk tomatpuré
2 msk olja
1 burk krossade tomater (jag använder Muttis- den är bäst, något dyrare men om smaken får välja så blir det den)
2 dl vatten
½ tärning av grönsaksbuljong
salt, vitpeppar, paprikakrydda, oregano och basilika

Värm upp oljan i kastrullen, tillsätt den finhackade löken och vitlöken med tomatpurén och låt puttra ihop. Tillsätt de krossade tomaterna, buljongen och vattnet. Krydda efter behag, låt puttra ca 40 min, smaka av. Kör såsen slät i mixer eller med stavmixer.

Ha den sedan på pizzan innan favoritpåläggen och blir det något över så kan du frysa in och använda som bas i en köttfärssås eller annan gryta eller soppa.

Själva pizzan gräddar du i ca 225 grader i ca 15 min eller tills osten smält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar