fredag 5 juli 2013

Majas snabbullar!



Kärt barn har många namn, en del säger hastbullar och när jag har googlat recept på hastbullar så kan de se lite olika ut. Dessa som andra hastbullar har balpulver i degen och behöver således inte jäsa. Just dessa har fyllning av mandelmassa och är sååå goda. De är förvillande lika kubbar men det här är långt från kubbar, det får jag baka en annan dag för det är en av mina favoriter.

Mina smaklökar fick sig en rejäl flashback bakåt i tiden till barndomen då vår kära granne Maja som jag tyckte så mycket om och som var som en andra mamma för mig gärna bakade sådana när hon snabbt inpå fick veta att hon skulle få fikagäster. Nu var det likadant för mig, fast jag skulle ta med dem till guddotterns familj när jag skulle dit och fika. Och då kom jag på att jag hade det här receptet uppskrivet och fick för mig att just de skulle jag baka. Barnen gillade dem så det blir väl inte sista gången de bakas i det här hemmet.

Snabbullar ca 30 st.

Ugn: 225 grader

Deg:
200 gram rumsvarmt smör
2 ägg
1 dl socker
1 dl kaffegrädde (jag tog 3/4 dl vispgrädde och 1/4 dl mjölk)
6-7 dl mjöl.
4 tsk bakpulver

Fyllning:
100 gram mandelmassa
2-3 msk kokande vatten

Rör ihop smör, socker och ägg. Tillsätt kaffegrädden/gräddmjölken och mjölet utblandat med bakpulver och rör snabbt ihop till en deg. Dela degen i två delar. Kavla ut degen till en ca 10 cm bred remsa. Riv mandelmassan fint och blanda ut med kokande vatten till en äppelmosliknande konsistens. Bred på mandelmassan mitt på degremsan och vik sedan över degen från båda håll. Skär degrullen i ca 4-5 cm långa bitar (blir ca 15 per degbit) och lägg med skarven nedåt på en bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i ca 8 minuter.

Dessa ska helst ätas samma dag men kan med fördel förstås frysas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar