onsdag 20 februari 2013

Schackrutor


Snart vankas det kalas hos oss, den tredje i barnaskaran fyller hela 16 år... han brukar önska sig dessa kakor på sitt kalas... jag lär baka dem i år också! En klar favorit! Receptet är hämtat från Sju sorters kakor!
Själv gör jag alltid dubbel sats, det går ju åt, det brukar komma många och hälsa på  här och småkakor brukar vara populära! Då är det praktiskt att smaksätta degarna var för sig.

Schackrutor ca 40-50 st.

Ugnstemp: 200 grader (varmluft 175)

4½ dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram smör

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Hacka ihop mjöl, socker och smör. Dela degen mitt itu och smaksätt delarna var för sig med kakao och vaniljsocker.
Rulla ut degen i 4 jämna längder, lägg en ljus bredvid en mörk i två lager. Tryck till lätt. Ställ kallt en stund. Skär sedan i ca 5 mm tjocka skivor. Lägg dem på bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10 min.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar