söndag 17 mars 2013

Kokostosca!

Jodå, favorit i repris här i brist på bättre bild, men om du tittar noga längst ned på trevåningskakfatet till vänster så ser du otroligt goda rutor, nämligen av kokostosca... De är vansinnigt goda och man vill bara ha fler... så de kan man inte baka så ofta... Eller så är det just det man kan! Receptet kommer från Hembakat, min favorittidning! Men receptet fick jag på den senaste scrapträffen jag var på... hon som bakat hade påpassligt receptet i närheten och kopierade till mig, det var det bästa jag hade med mig från den träffen, så salig var jag!

Till botten:
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör

Toscasmet:
75 g smör
2 dl strösocker
1 ½ dl grädde
1 dl sirap
200 g kokosflingor

Gör följande:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt. Blanda ner i smeten tillsammans med smöret.
Bred ut smeten i en långpanna ca 30x40 cm, klädd med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter. Den ska vara ganska kladdig.
Blamda alla ingredienser till toscasmeten i en kastrull, koka upp under omrörning.
Bred smeten över den nygräddade kakan och grädda i 10 min till. Låt kakan kallna och skär den sedan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar