måndag 1 juli 2013

Jordgubbsmoussetårta!


Här kommer ännu ett recept från tidningen Hembakat - min favorit bland tidningar! Den är ur senaste numret (nr 4 2013). I ursprungsreceptet återfinns hallon i fyllningen men eftersom barnen precis plockat jordgubbar så var det klart att jag använde det som fanns hemma. Likaså var det svartvinbärssylt till spegeln ovanpå men jag använde svartvinbärsgelé för det finns alltid i mitt kylskåp.

Botten:
200 gram mandelmassa
50 gram smör
2 ägg
smör och kokosflingor till botten

Mousse:
5 gelatinblad
5 dl vispgrädde
2 äggulor
1 ½ dl florsocker
250 gram jordgubbar

Svartvinbärspegel:
2 dl svartvinbärsgelé

Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan fint. Smält smöret och vispa det med mandelmassan och äggen till en slät smet.

Smörj en kakform ca 24 cm i diameter med löstagbar botten och strö den med kokos, fyll formen med smeten och grädda ca 20 min.  Låt kallna.

Mousse: Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 6-10 minuter. Mosa jordgubbarna.  Koka upp ½ dl av grädden och lägg i gelatinbladen och rör om väl tills bladen har smält. Låt sedan grädden svalna.
Rör ihop äggulor och florsocker med den avsvalnade gräddblandningen. Rör ner jordgubbsmoset.
vispa den övriga grädden löst och rör försiktigt ihop jordgubbsmosblandningen i grädden. Häll moussen på den kalla tårtbotten i formen och ställ kallt i ca 2 h.

Svartvinbärsspegel: Smält gelén på svag värme i en kastrull, låt den sedan svalna något innan du häller den försiktigt på moussen. Kyl tårtan en stund igen så att gelén sätter sig ordentligt. Så är den klar att garnera. Jag valde att gå ut till min lilla kryddodling och plocka några citronmelissblad att garnera med.

Lite pyssel är det med denna men smidig att kunna förbereda i  god tid innan man får gäster. Nästa gång ska jag baka den med hallon. Det blir nog exakt lika gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar